Тел/факс +38 032 2970737
МТС +38 050 4171125

UkrainianEnglish

Типи суден


Вантажні судна розділяють на два основні класи - суховантажні і наливні, до яких, у свою чергу, відносяться судна різних типів і призначень.

Типи суховантажних суден
Типи наливних суден


Клас суховантажних суден включає суховантажні судна загального призначення і спеціалізовані судна - для перевезення певних вантажів.

СУХОВАНТАЖНІ СУДНА загального призначення призначені для перевезення генеральних вантажів і є найбільш поширеним типом суден.

Суховантажні судна (суховантажі) мають просторі вантажні трюми, що займають основну частину корпусу, і звичайно дві палуби (малі судна - однопалубні, великі - двох- і трипалубні). Машинне відділення, як правило, з дизельною установкою, розташоване в кормі або зрушено в ніс на один-два вантажних трюми. Кожен трюм має вантажний люк (іноді два), що закривається металевим закриттям з механізованим приводом. В якості вантажних засобів застосовують крани або стріли вантажопідйомністю до 10 тонн; для ваговитих вантажів застосовують вантажні стріли вантажопідйомністю від 30 до 200 тонн. На багатьох сучасних суховантажних суднах обладнали один рефрижераторний трюм для перевезення швидкопсувних вантажів і диптанк для перевезення рідких харчових масел. Річкові суховантажні судна, незалежно від їх розміру, зазвичай мають тільки один вантажний трюм - для зручності навантажувально-розвантажувальних робіт.

TOP

До СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ СУХОВАНТАЖНИХ СУДЕН відносяться рефрижераторні, контейнерні, трейлерні судна, судна для перевезення навалювальних вантажів, лісовози, судна для перевезення автомашин, худоби та ін.

РЕФРИЖЕРАТОРНІ СУДНА призначені для перевезення швидкопсувних продуктів (риби, м'яса, фруктів). Їх вантажні трюми мають надійну теплоізоляцію і холодильні установки, що забезпечують охолодження трюмів. Залежно від роду вантажу, що перевозиться, в трюмах підтримується температура від +5 до - 25° С.

Деякі рефрижератори мають потужні холодильні установки, що забезпечують не лише підтримку заданої температури, але і швидке заморожування вантажу. Такі судна називають виробничо-транспортними рефрижераторами. Судна, призначені для перевезення фруктів (банановози) мають посилену вентиляцію трюмів. Вантажопідйомність рефрижераторних суден досягає 8000-12000 тонн. Швидкість ходу дещо вищий, ніж у суховантажних суден загального призначення, оскільки швидкопсувні вантажі вимагають швидкої доставки до місця призначення.

КОНТЕЙНЕРНІ СУДНА (контейнеровози) призначені для перевезення вантажів, заздалегідь упакованих в спеціальні великовантажні контейнери, вага яких з вантажем складає 10-20 тонн. Вантажопідйомність контейнеровозів складає від 8000 до 20000 тонн, швидкість ходу 30 вузлів.

Завдяки тому, що у вантажні трюми укладають не вантаж різного розміру і ваги, а стандартні контейнери, вантажні операції на контейнерних судах виконуються в 10 разів швидше, ніж на звичайних суховантажних суднах.

Контейнерні судна відрізняються великим розкриттям палуби над вантажними трюмами, що виключає таку трудомістку операцію, як горизонтальне переміщення вантажу в трюмі. В якості вантажних засобів на контейнерних суднах застосовують козлові крани вантажопідйомністю 20-25 тонн. На деяких контейнерних суднах, що обслуговують постійну лінію, вантажний пристрій взагалі відсутній. У цих випадках вантажні операції виконують термінальними засобами - портальними кранами.

Різновидом контейнеровозів є судна для перевезення плавучих контейнерів-барж, званих ЛІХТЕРОВОЗАМИ. Такі баржі вантажопідйомністю 250-300 тонн вивантажують з судна безпосередньо на воду, після чого їх відбуксовують до причалу вантажоодержувача. У зв'язку з тим, що контейнерні перевезення, особливо вигідні при змішаному сполученні (залізниця - автомашина - судно), дозволяють доставляти вантаж від відправника до одержувача з мінімальними витратами при перевантаженнях з одного виду транспорту на інший і забезпечувати при цьому хороше збереження вантажу, контейнеровози отримали останніми роками широкий розвиток і є найбільш перспективним типом суховантажного судна.

ТРЕЙЛЕРНІ СУДНА служать для перевезення вантажів, що знаходяться в так званих трейлерах автопричіпах (судна типу Ро-ро). Вантаж, розміщений в колісних причепах, можна навантажити (чи вивантажити), закотивши або викотивши трейлери на судно і назад за дуже короткий час - за декілька годин замість декількох діб на звичайному суховантажі. Вантажопідйомність трейлерних суден складає від 1000 до 10000 тонн, швидкість ходу 20-26 вузлів. Як і контейнерні, трейлерні судна останнім часом набувають великого поширення. Деякі нові судна цього типу пристосовують для одночасного перевезення трейлерів (у трюмах) і контейнерів (на верхній палубі). Такі судна називають контрейлерними.

СУДНА ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ НАВАЛЮВАЛЬНИХ ВАНТАЖІВ призначені для перевезення руди, рудних концентратів, вугілля, мінеральних добрив, будівельних матеріалів, зерна і т. п. Ці вантажі складають близько 70% усіх сухих вантажів, що перевозяться морем, тому кількість суден для перевезення навалювальних вантажів швидко росте і складає вже більше 20% від тоннажу усього світового морського транспортного флоту.

Судна для навалювальних вантажів (балкери) підрозділяють на рудовози, судна, що перевозять найбільш важкий вантаж, судна для легкого вантажу і універсального. Деякі з цих суден можуть мати подвійне призначення, наприклад, в одному напрямі перевозять навалювальний вантаж, а в зворотному - автомобілі, або туди - руду, а назад - нафта (нафторудовози).

Судна цього типу - однопалубні, з машинним відділенням і надбудовою, розташованими в кормі. Від інших суховантажних суден вони відрізняються великою вантажопідйомністю до 150000 тонн і відносно невисокою швидкістю ходу близько 14-16 вузлів.

Вантажні трюми мають, як правило, в нижній і верхній частинах похилі стінки, що забезпечують саморозподіл вантажу як в подовжньому, так і в поперечному напрямі. Цистерни, що знаходяться між цими стінками і бортом, призначені для прийому водяного баласту, кількість якого значно більша, ніж на суховантажних суднах загального призначення. Деякі судна мають у вантажних трюмах подовжні перегородки, що зменшують крен при зміщенні вантажу на борт, а друге дно має потовщений настил і підкріплення, що дозволяють робити вантажні операції грейфером.

Переважне число суден для навалювальних вантажів не має вантажних пристроїв і їх вантажать і розвантажують портовими засобами; на інших застосовують або поворотні, або катучі козлові крани. Деякі судна обладнали стрічковими транспортерами, що дозволяють автоматично вивантажувати вантаж з трюму (саморозвантажні судна).

ЛІСОВОЗИ призначені для перевезення лісових вантажів - круглого лісу і пиломатеріалів. Від суховантажних суден загального призначення лісовози відрізняються меншою швидкістю ходу (13-15 вузлів), наявністю - незалежно від розмірів судна тільки однієї палуби і посиленими льодовими підкріпленнями, що дозволяють їм заходити в порти Полярного басейну, звідки, в основному, і вивозять ліс.

Посилена верхня палуба і люкове закриття забезпечують перевезення значної кількості вантажу (біля третини) на відкритій палубі. Лісовози зазвичай навіть в повному завантаженні приймають водяний 6аласт (близько 10 відсотків від вантажопідйомності) для забезпечення остійності, тому вони мають баластні відсіки великої місткості.

Існують і безбаластні лісовози, але при рейсі без лісу вони можуть хитатися, що небажано. Останнім часом ліс починають перевозити в пакетах. Такий спосіб перевезення дозволяє більш ніж удвічі скоротити стоянку під вантажними операціями. Лісовози-пакетовози мають великі по розмірах люки і високопродуктивні вантажні пристрої (крани поворотні або катучі козлові, крани стріли).

TOP

ТИПИ НАЛИВНИХ СУДЕН

Наливні судна розділяють на: танкери для перевезення сирої нафти і нафтопродуктів (мазуту, бензину, дизельного палива, гасу і т.д.), суден для перевезення зріджених газів (газовози), хімікаліїв (кислоти, розплавленої сірки) - хімовози, а також інших рідких вантажів (водовози, виновози, цементовози).

Танкери відносяться до одного з найбільш поширених типів транспортних суден, на їх частку припадає близько 40% світового тоннажу транспортного флоту.

Танкер є однопалубним судном з кормовим розташуванням машинного відділення і надбудови. Вантажна частина танкера ділиться поперечними і однією, двома або трьома поздовжніми перегородками на вантажні відсіки, звані вантажними танками. Частину танків відводять для водяного баласту, який танкер завжди приймає в зворотному рейсі.

Вантажну частину в носі і в кормі відділяють від сусідніх приміщень вузькими непроникними для нафти і газів сухими відсіками званими коффердамами.

У ніс від машинного відділення розташовують насосне відділення з вантажними насосами для розвантаження судна від нафти. Для сполучення між кормовою надбудовою і палубою бака, на якій розташований якірно-швартовий пристрій, обладнали перехідний місток. Деякі великі танкери будують без перехідного містка, його замінюють настилом доріжки уздовж верхньої палуби, а електротраси, які зазвичай прокладають по перехідному містку, в цьому випадку тягнуть в металевих трубах.

Танкери, що є особливо небезпечними в пожежному відношенні, обладнали надійними протипожежними системами.

Вантажопідйомність танкерів коливається у великих межах від 1000 тонн у танкерів-роздавальників до 400000 тонн у гігантських супертанкерів, що є найбільшими у світі суднами. Розміри танкерів залежать від їх вантажопідйомності. Річкові танкери мають вантажопідйомність від 150 до 5000 тонн і швидкість ходу 10-20 км/год. Вантажопідйомність річкових наливних барж досягає 12000 тонн.

Газовози призначені для перевезення зріджених природних газів і нафтових, тобто газів, що виділяються при видобутку нафти, - метану, пропана, бутану, аміаку. Ці гази, що є чудовим паливом і цінною сировиною для хімічної промисловості, перевозять в зрідженому стані, в охолодженому стані (в ізольованих цистернах) або під тиском.

На відміну від танкерів, вантажні танки яких утворюють елементи конструкції корпусу, газовози мають вкладні вантажні цистерни - циліндричні (вертикальні або горизонтальні), сферичні або прямокутні. Газовози, призначені для перевезення зрідженого природного газу метану, який перевозяться в охолодженому стані (до - 161,5° С), мають тільки прямокутні цистерни з надійною ізоляцією.

Для виконання вантажних операцій газовози обладнали вантажною системою, що складається з насосів, компресорів, трубопроводів і проміжної цистерни. Оскільки у вантажні цистерни приймати водяний баласт забороняється, на газовозах обладнали баластні цистерни (у подвійному дні або по бортах).

Транспортування зріджених газів пов'язане з підвищеною вибухонебезпекою вантажу. Щоб уникнути утворення вибухонебезпечних газо-повітряних сумішей на газовозах передбачена надійна вентиляція компресорних відділень, що розташовуються в носі, і сигналізація про утворення небезпечних концентрацій газу. Для гасіння пожеж зазвичай застосовують вуглекислотну систему.

Нині швидко розвивається клас комбінованих суден, тобто суден, пристосованих дли перевезення декількох певних видів вантажу, що дуже вигідно при зустрічних морських перевезеннях, оскільки виключає порожні баластні пробіги. До цього класу вантажних судів відносяться нафторудовози, бавовнолісовози і тому подібні.

МОРСЬКІ ПОРОМИ бувають залізничні, залізнично-автомобільні, автомобільно-пасажирські і пасажирські. Вони служать для перевезення залізничних вагонів, автомобілів, а також пасажирів на поромних переправах, що зв'язують сухопутні дорожні артерії. Крім того, широке поширення отримали автомобільно-пасажирські пороми - для морських подорожей.

Морські пороми схожі з пасажирськими судами і відрізняються наявністю спеціальних вантажних палуб.

ЗАЛІЗНИЧНІ ПОРОМИ мають одну вантажну палубу, а автомобільні пороми - одну-дві. Але оскільки завантаження автомобілів на палубу здійснюється з берега на рівні однієї з палуб, то для перекладу їх на іншу палубу використовують ліфт або похилі з'їзди - пандуси.

На залізничних поромах в'їзд на вантажну палубу здійснюють з корми, на автомобільних - з корми, з носа або борту. Вхідні отвори (лацпорти) закривають відкидними кришками. На деяких автомобільних поромах відкидається в носі частина конструкції корпусу - так званий відкидний ніс. Пасажирські приміщення, що включають сидячі і спальні місця залежно від тривалості рейсу, а також салони, бари, ресторани на судах-поромах розташовують в надбудові. Пороми мають зазвичай два пости управління (у носі і кормі), заспокоювачі хитавиці і підрулюючі пристрої для забезпечення хорошої маневреності при швартовках.